Κυριακή 7 Απριλίου 2019

Ψωμί με αρωματικά χόρτα και σπανάκι, χωρίς γλουτένη...


Υλικά

100 ml γάλα σόγιας χλιαρό

100 ml νερό
¾ φλιτζ. ρεβυθάλευρο
1 ¾ φλιτζ. αλεύρι από φαγόπυρο
1 φλιτζ. φρέσκα βότανα ή αρωματικά χορταρικά της αρεσκείας μας , ψιλοκομμένα (αρχικά είχα χρησιμοποιήσει άνθη και φύλλα από τους βασιλικούς μου, αλλά και χορταρικά όπως ο άνηθος, το κόλιαντρο κ.α. δουλεύουν πολύ καλά)
1 φλιτζ. σπανάκι ψιλοκομμένο

2-3 φρέσκα κρεμμυδάκια ψιλοκομμένα
½ κ.γ. φρεσκοτριμμένο πιπέρι
1 κ.σ. ακατέργαστη ζάχαρη
1 κ.γ. αλάτι
2-3 κ.σ. ελαιόλαδο
1 ½ κ.γ. ξερή μαγιά

Εκτέλεση

Βάζουμε το ρεβυθάλευρο σε μια γυάλινη λεκανίτσα, βράζουμε το νερό και το ρίχνουμε στο ρεβυθάλευρο, ανακατεύοντας με μια ξύλινη κουτάλα. Σκεπάζουμε και αφήνουμε στην άκρη για 1 ώρα περίπου σε ζεστό μέρος.

Αφού σιγουρευτούμε μετά τη μια ώρα ότι η θερμοκρασία του μείγματος ρεβυθάλευρο-νερό έχει πέσει γύρω στους 40 oC (εμπειρικά όταν βάζουμε το δάκτυλό μας μέσα πρέπει να νιώθουμε ζεστό το μείγμα αλλά όχι καυτό), προσθέτουμε τη μαγιά και τη ζάχαρη, ανακατεύουμε και αφήνουμε σε ζεστό μέρος για 5 λεπτά. Αν η μαγιά είναι ενεργή θα πρέπει να σχηματιστούν πλούσιες φυσαλίδες στην επιφάνεια του χυλού. Διαφορετικά, η μαγιά που χρησιμοποιήσαμε δεν είναι ενεργή, οπότε θα πρέπει να προσθέσουμε επιπλέον μαγιά και να επαναλάβουμε τη διαδικασία. (Να σιγουρευτούμε ότι η θερμοκρασία του μείγματός μας δεν είναι πολύ ψηλή αλλά ούτε και χαμηλή, γιατί στην πρώτη περίπτωση η μαγιά θα καταστραφεί ενώ στη δεύτερη θα πάρει πολύ χρόνο για να ενεργοποιηθεί. Ιδανικά πρέπει να είναι γύρω στους 40 oC.)

Προσθέτουμε και τα υπόλοιπα υλικά (εκτός τα χορταρικά) ανακατεύοντας με μια ξύλινη κουτάλα (ή με ένα δυνατό μίξερ) για να ενσωματωθούν. Το μείγμα του ψωμιού θα πρέπει να είναι αρκετά μαλακό αλλά λόγω της έλλειψης γλουτένης θα είναι κολλώδες και δε θα ζυμώνεται εύκολα. Σκεπάζουμε με μια νωπή πετσέτα και αφήνουμε τη ζύμη για μια ώρα σε ζεστό μέρος να ξεκουραστεί. Εγώ ρυθμίζω τη θερμοκρασία του φούρνο στους 40 oC και την αφήνω εκεί.

Λαδώνουμε μια μικρή μακρόστενη φόρμα ή στρώνουμε μια λαμαρίνα με αντικολλητικό χαρτί ψησίματος.

Προσθέτουμε τα χορταρικά στη ζύμη και ανακατεύουμε καλά να ενσωματωθούν. Αν θέλουμε να φτιάξουμε ψωμάκια θα είναι ευκολότερο να βάλουμε με δυο κουτάλια, κουταλιές ζύμης πάνω στο αντικολλητικό χαρτί, αφήνοντας 4-5 εκατοστά απόσταση μεταξύ τους για να μην κολλήσουν, αφού θα φουσκώσουν και θα απλώσουν στο ψήσιμο.

Αφού γεμίσουμε τη φόρμα μας με το μείγμα ή σχηματίσουμε τα ψωμάκια μας, τα ραντίζουμε με λίγο χλιαρό νερό και τα πασπαλίζουμε με σουσάμι ή μαυροκούκι.

Αφήνουμε τη ζύμη σε ζεστό μέρος για μια ώρα περίπου να φουσκώσει. Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο, στους 200 oC για 25 λεπτά τα ψωμάκια και για 40 λεπτά το φραντζολάκι, μέχρι να ροδίσουν. Μόλις το/α βγάλουμε από το φούρνο, αφήνουμε για 5 λεπτά να κρυώσει/ουν λίγο και στη συνέχεια το/α ακουμπάμε πάνω σε μια σχάρα για να αποφύγουμε το σχηματισμό υδρατμών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου